Niet elke banaan is een Chiquita

3 tips voor kostendeskundigen om ruis te voorkomen

Spreken alle partijen binnen jullie project dezelfde taal? En dan bedoelen we niet of jullie allemaal Nederlands, Engels of Duits spreken. Nee, we bedoelen het verschil in de betekenis van dezelfde woorden. Zoals wanneer je partner zegt dat een nieuw paar schoenen héél goedkoop was. Of het verschil tussen wat je puberdochter onder op tijd thuiskomen verstaat en wat jij daarmee bedoelt.

In onze projecten zien we het vaak. Veel discussies, zeker in het begin van het project, komen door een verschil in opvattingen. Waar de kostendeskundige minderwerk verwacht, komt de aannemer juist met meerwerk. En heel vaak ontstaat dat simpelweg doordat je met dezelfde woorden iets ander bedoelt.

Niet elke banaan is een Chiquita

Een brug verven bijvoorbeeld. Hebben we het dan over schoonmaken en één laag verf aanbrengen? Of moet eerst de oude verf verwijderd worden, volgt dan een primer en daarna nog twee afdeklagen? Dat is nogal een verschil in prijs.

Extra belangrijk bij DBFM-contracten

Bij een standaard RAW-contract heb je er minder last van, dan staat alles uitgebreid beschreven in het bestek. Maar bij een D&C of DBFM-contract is dat anders, dan moet je als kostenengineer goed aangehaakt zijn op het technisch ontwerp. Anders ontstaat er al snel een verschil in uitgangspunten.

Het kan zomaar het verschil zijn tussen 2 miljoen en 4 miljoen

Wij maakten het onlangs mee: een VTW-begroting van 2 miljoen, terwijl de aannemer op 4 miljoen uitkwam. Dan heb je wel even een probleem. Wat bleek: onze kostendeskundige beschikte niet over de laatste documenten en had daardoor berekeningen gemaakt op basis van een incomplete scope waar de laatste aanpassingen niet in stonden. Dan praat je dus niet over hetzelfde.

Zonde, want ruis kost een hoop tijd

Om nog maar niet te spreken van irritatie, verstoorde samenwerkingsrelaties en meer nare gevolgen. Gelukkig was dat allemaal in ons voorbeeld niet aan de orde. Maar voorkomen is altijd beter dan genezen. Daarom, geven we je onze 3 tips voor minder ruis.

  1. Leg in detail vast wat je bedoelt
    Voorzie alles, ook wat voor jou vanzelfsprekend is, van een goede omschrijving en een goede tekening.
  2. Plan een wekelijks overleg met kostendeskundigen van beide partijen
    Je kunt dan elke keer een voorstel tot wijziging (VTW) behandelen en zorgen dat je goed op één lijn zit. Dan weet je ook wat de onderbouwing van de prijzen is. Het kost tijd, maar je hebt later een enorm voordeel bij het afprijzen. Een dergelijk overleg is bovendien goed voor de samenwerkingsrelatie en het onderlinge vertrouwen.
  3. Zorg voor kostendeskundigen met aannemerservaring
    Onze kostendeskundigen komen uit de praktijk, ze hebben aan beide kanten gewerkt. Dat merken we dagelijks. Aan de grappen bij de koffie. Maar vooral aan hun ervaring. Op papier kan alles, in de praktijk is dat wel anders. Als je grote projecten begeleidt, is het handig als je ze zelf ook gedaan hebt. Dan kun je visualiseren wat er gebeurt. En spreek je zowel de taal van de opdrachtgever, als die van de opdrachtnemer.

Wil je hier verder over praten of heb je zelf een goede tip? Laat het ons weten. We vinden het leuk om van je te horen.

Bekijk ook onze andere blogs