De second opinion: vriend of vijand?

Een frisse blik verhoogt de kwaliteit van je infra project. Ontdek in dit artikel de vijf voordelen van een second opinion.

Vlak voor de speech van de burgermeester is er paniek in de tent. De geluidsinstallatie doet het niet. Drie technische mannen staan met het zweet op hun voorhoofd over de installatie gebogen. Ze controleren nog een keer alle kabels en drukken op allerlei knopjes. Niks helpt. Tot een vierde collega aan komt lopen en vriendelijk wijst op de stekker die niet in het stopcontact zit.

Soms sta je te dichtbij om het te kunnen zien

Eigenlijk weten we allemaal wel dat een frisse blik de kwaliteit van een infra project verhoogt. Of het nu gaat om een kostenraming, planning of rapportage. Het kan geen kwaad om er een ander naar te laten kijken. Of toch wel?

Hoe sta jij tegenover een second opinion?

Bij Kodos merken wij dat er vaak lang mee gewacht wordt. Zeker als een project lastig loopt, kan het even kwetsbaar voelen om een ander je werk te laten beoordelen. Wat als er iets uitkomt? Of je bent misschien wel bang voor extra tijd en kosten. Jammer, want je maakt het jezelf onnodig moeilijk. Een second opinion is er namelijk om jou te helpen.

Vijf voordelen van een second opinion

1. Een frisse blik verhoogt de kwaliteit en betrouwbaarheid van je product.
2. Je haalt tijd in huis: de klus uitbesteden geeft in je eigen organisatie weer wat meer lucht.
3. Je haalt kennis in huis: de externe partij kent jouw project weliswaar niet, maar wel heel veel andere projecten. Maak gebruik van de geleerde lessen en ervaring.
4. Op de langere termijn levert het je tijd en geld op. Liever nu constateren en herstellen, dan er in een veel later stadium mee moeten dealen.
5. En misschien wel het allerbelangrijkste: het geeft vertrouwen. Er is geen twijfel meer of het wel helemaal klopt. Zo sta je een stuk steviger ten aanzien van de stakeholders.

Maar gaat een externe partij dan niet met een vingertje wijzen?

Als Kodos een second opinion uitvoert, is vertrouwen tweerichtingsverkeer. Soms zijn medewerkers opener naar ons toe dan naar de eigen organisatie. Dat is een voordeel, want daarmee komen de zwakke plekken in het product aan het licht. Maar we gaan daar tactisch mee om. Waar iets vandaan komt is niet relevant. We vlakken conclusies niet af, maar denken ook niet in termen van schuld. Het is niet nodig om iemand iets aan te rekenen. Liever zien we het als een leerproces. En laten we je zien hoe jullie het proces kunnen verbeteren.

En als we wat vinden, wat gebeurt er dan?

De resultaten van onze bevindingen verwerken we om te kijken wat de gevolgen zijn. Zo leggen we niet alleen de vinger erop, maar laten we ook zien wat de consequenties zijn.

Hoe eerder, hoe beter

Denk goed vooruit, zodat een second opinion structureel plaatsvindt en er tijd voor is. Het ligt voor de hand om dat te doen als je een bepaalde fase afrondt. Je hoeft niet in elk project na de schetsfase of de VO-fase meteen te toetsen, maar het kan wel. Het is een handig moment, omdat je daarmee ook heel duidelijk een fase afsluit. En hoe eerder je een externe collega laat meekijken, hoe efficiƫnter het proces verloopt. In een vroeg stadium zijn de consequenties immers beperkt en is het nog niet te laat voor eventuele veranderingen.

Bekijk ook onze andere blogs