Mijn werk heeft impact op de besluitvorming in Den Haag
Aan het woord

Randy Folmer

Hoe ziet het werk bij Kodos er in de praktijk uit en welke rol speel je als kostenadviseur in projecten? Randy Folmer vertelt over zijn betrokkenheid bij de ontwikkeling van een toekomstbestendig stationsgebied in ‘s-Hertogenbosch. “Wat ik leuk vind aan mijn werk? De dynamiek, elke dag is anders. Maar ook dat mijn werk impact heeft op de besluitvorming in grote projecten vind ik mooi.”

De ontwikkeling van een toekomstbestendig stationsgebied

Station ‘s-Hertogenbosch is een van de grootste overstapstations van Nederland. Door het stijgende aantal reizigers groeit het huidige station uit zijn jasje. In een breed samenwerkingsverband wordt gezocht naar de beste oplossing om meer reizigers aan te kunnen. Voor de MIRT-verkenning maakte Kodos de kostprijsberekeningen van kansrijke oplossingen.

Perron van station 's-Hertogenbosch met historische perronkappen

Wat is een MIRT-verkenning?

MIRT staat voor Meerjarenprogramma Ruimte, Infrastructuur en Transport (MIRT). Dit is een programma van de Rijksoverheid voor grote projecten op het gebied van spoor-, weg- en waterbouw. De Rijksoverheid werkt daarin samen met provincies, gemeenten en de vervoersregio’s. Een MIRT-procedure bestaat uit vier fasen: Initiatief & Voorbereiding, Verkenning, Planuitwerking en Realisatie. Het doel van de MIRT-verkenning is om met alle deelnemende partijen stapsgewijs en door onderzoek een oplossing te vinden voor de gezamenlijke opgave.

Toegevoegde waarde

Al vroeg in het proces woonde Randy en zijn collega Diederik sessies bij met onder meer ProRail, Arup en het ontwerpteam. In deze sessies werden de ontwerpen toegelicht en kwamen er vragen over opties die het team ook graag wilde zien. “Wij stelden daarbij vragen over de manier waarop het gebouwd zou gaan worden. Een nieuwe passage bijvoorbeeld, bouw je die ter plaatse of bouw je die ergens anders op? Door dat soort vragen te stellen kwamen we erachter dat er meerdere garages in de omgeving zijn waar ook iets mee moet gebeuren. Dat zijn natuurlijk belangrijke zaken om mee te nemen in de berekening van de kosten.”

"Hoe eerder wij betrokken zijn in het proces, hoe groter onze toegevoegde waarde is. De kosten zijn tenslotte een belangrijk aspect in de beslissing voor het uiteindelijke ontwerp. Daarbij is het niet alleen van belang wat je gaat bouwen, maar ook hoe je dat doet. Dat heeft bovendien veel invloed op de duurzaamheid."

Inzicht bieden in het kosteneffect van ontwerpkeuzes

Aanvankelijk zou Kodos van drie ontwerpen een kostenraming maken. “Dat werden uiteindelijk negen alternatieven met verschillende oplossingen”, vertelt Randy. “We hebben daarom negen ramingen gemaakt, met koppelingen naar een hoeveelhedenboek en parameters. Omdat er zoveel verschillende combinaties van oplossingen mogelijk waren, besloten we met bouwstenen te werken. Door bouwstenen te combineren was goed te zien wat de invloed van bepaalde keuzes op de totale prijs was.”

Wat gebeurde er met de ramingen die Randy maakte?

“Sommige ontwerpen vielen af omdat die gewoonweg niet financierbaar bleken. Onze input heeft geholpen om keuzes te maken waarna de architecten verder konden gaan met het optimaliseren van de overgebleven oplossingsrichtingen. Zo kom je samen steeds meer tot een kostenefficiënt en vaak ook beter ontwerp. In een MIRT-verkenning ga je zo van kansrijke oplossingen naar het beste alternatief. Die oplossing wordt in de planuitwerkingsfase uitgewerkt.”

"Een uitdaging bij dit project was het overzien van alle verschillende varianten en de kosteneffecten van verschillende keuzes helder in beeld te brengen."

Bijdragen aan een impactvol en complex project

Tijdens zijn studie aan de Technische Universiteit Eindhoven kwam Randy meerdere keren per week op het station ‘s-Hertogenbosch. Dat maakte het voor hem bijzonder om mee te werken aan de herinrichting van het stationsgebied.

“Wat ik leuk vind, is dat ik met mensen van het ministerie, ProRail, constructeurs en een ontwerpteam aan tafel zit. Dat ik zie dat onze resultaten belangrijk zijn voor ontwerpkeuzes en het ontwerpproces. Vooraf was het idee om bij enkele overleggen te zijn, maar dat werden er veel meer. Uiteindelijk zijn we een jaar lang betrokken geweest en kon ik merken dat onze input werd gewaardeerd.”

"Het is een erg impactvol en complex project met veel reizigersstromen, belanghebbenden en ingewikkelde bouwmethoden en bouwfasering. Maar daar zijn we bij Kodos goed in en dat maakt het interessant en uitdagend."

Je rol pakken als adviseur

Wat heeft Randy van het project geleerd? “Ik heb geleerd dat je soms gewoon dingen naar je toe moet trekken. Ik merkte bij dit project dat het van belang was om bepaalde dingen uit te zoeken, daarin konden we van waarde zijn. Naast ons advies over de bouwkosten, hebben we een bijdrage geleverd aan het faseringsplan en geadviseerd over kostenefficiënte keuzes daarin. Bij station ‘s-Hertogenbosch is de fasering een belangrijke factor voor de kosten. Er zijn veel buitendienststellingen en treinvrije periodes nodig, omdat het een groot overstapstation is. Door mee te denken over de bouwfasering en kritische vragen te stellen, konden we goed adviseren over de kosten en een extra bijdrage leveren aan het ontwerpproces.”

Samenwerken met collega’s

Randy werkte tijdens het project samen met zijn collega Diederik Zuiderwijk. “Het was fijn om samen te werken met een collega die veel ervaring heeft. Ik weet nu veel meer van wat er allemaal bij komt kijken in een stationsgebied. Aan het begin kregen we een heel pak aan tekeningen. Dan is het heel fijn om daar gezamenlijk mee aan de slag te gaan en overzicht te scheppen. Waar zitten de verschillen tussen de ontwerpen? Dan zie je samen meer dan alleen.”

Elke dag is anders

Stationsgebied ‘s-Hertogenbosch is niet het enige project waar Randy de afgelopen tijd aan heeft gewerkt. “Wat ik leuk vind aan mijn werk is de dynamiek. De ene dag zit ik in een ontwerpteamoverleg in ‘s-Hertogenbosch of het NS-kantoor in Utrecht, de andere dag zit ik bij een risicosessie bij Rijkswaterstaat of bij een kick-off van een nieuw project. En soms is het ook fijn om vanuit huis te kunnen werken en geen reistijd te hebben.”

"Elke dag is anders. Ik werk soms wel aan vier projecten op een dag en ben vaak op verschillende locaties"

Impact op besluitvorming

“Onze informatie is belangrijk voor de besluitvorming. Ik vind het bijzonder dat mijn ramingen uiteindelijk in Den Haag liggen, of bijvoorbeeld bij Rijkswaterstaat of ProRail. Er worden grote beslissingen mee gemaakt. Vanuit Kodos dragen we bij aan een doelmatige besteding van overheidsgeld. Dat gaat om grote bedragen, we hebben het vaak over honderden miljoenen. Mede op basis van het financiële inzicht dat wij bieden kunnen de juiste beslissingen genomen worden. Ik vind het mooi dat mijn werk die impact heeft.”

Drie collega adviseurs aan het werk bij Kodos projectbeheersing
Foto Jan Folbert
Voor al jouw vragen

Kan ik je helpen?

Hallo, ik ben Jan Folbert. Heb je vragen over het werken bij Kodos of over een specifieke vacature? Stuur me een berichtje via j.folbert@kodos.nl of bel me op +31 6 82 88 57 18. Contact opnemen via WhatsApp kan ook.

App met Jan