X
kodos

Je kennis delen via trainingen – wat levert dat jou op?

 

Als adviseur beschik je over veel kennis. Heb je er weleens over nagedacht om die kennis ook in de vorm van trainingen te delen? Misschien is het best even een stap, om voor een groep mensen te gaan staan. Is het eigenlijk wel verstandig om je kennis op die manier weg te geven? Het kost tijd en vraagt andere vaardigheden van je. Toch zien we bij Kodos veel waarde in het geven van trainingen. Het levert je meer op, dan waar je in eerste instantie aan denkt. We delen graag onze ervaringen met je.

Eerst wat achtergrond

Vanuit het Hoogwaterbeschermingsprogramma kwam de wens om waterschappers op te leiden in projectbeheersing. Kodos werkte mee aan het ontwikkelen van een cursus op maat en verzorgt met twee adviseurs een deel van de trainingsdagen. De trainingen worden aan groepen van ongeveer 15 personen gegeven, waarbij er veel interactie is.

Kennis delen uit liefde voor het vak

Mischa Kramer is adviseur projectbeheersing bij Kodos en hij werkt als trainer mee aan de cursus. Wat is voor hem de beweegreden om dat te doen? ‘Ik vertel graag over mijn vak en wil de kennis die ik heb delen. Het is goed dat kennis over projectbeheersing bij organisaties zelf ingebed is. Kodos is er om te helpen bij het beheersen van projecten en niet om alles over te nemen. In projectteams praat het bovendien makkelijk als je dat vanuit dezelfde basis doet.’

Jezelf ontwikkelen

Naast de liefde voor het vak, ziet Mischa het ook als een kans om zichzelf te ontwikkelen: ‘Door het geven van trainingen werk ik aan mijn presentatievaardigheden en communicatieve vaardigheden. Ik verdiep me verder in de stof en word gestimuleerd om dingen uit te zoeken.’ Hij vervolgt: ‘Bij het geven van deze cursus werken we met trainers van andere bureaus samen. De manier van trainen wordt dan ook ter discussie gesteld en zo leer je van elkaar.’

Geen eenrichtingsverkeer

Het geven van een training is niet alleen maar eenrichtingsverkeer. Als je ruimte geeft aan interactie, krijg je van cursisten ook inhoudelijke kennis en ervaring terug. Mischa licht dat toe aan de hand van een voorbeeld. ‘Een cursist stelde een vraag over hoe je de resultaten uit een probabilistische analyse van een planning verwerkt in je kostenraming. Wij waren al bezig met een voorstel hiervoor richting de opdrachtgever voor een methode om dat te doen. Ik heb die methode toen ook opgenomen in de training. Dat verscherpte en toetste de methode meteen, doordat ik het goed moest uitleggen aan de groep.’

Buiten je comfortzone

Mischa kan het iedereen aanraden om trainingen te geven, zolang je daar de basisvaardigheden voor beschikt. ‘Het vraagt natuurlijk wel iets van je’, geeft hij aan, ‘het zijn vaak lange dagen op locatie en het kost je energie. Ook doordat ik in mijn dagelijks leven adviseur ben en geen fulltime trainer. Iedere keer had ik dan ook wel een momentje dat het voor mijn gevoel even niet zo lekker liep. Cursisten hadden dat niet eens in de gaten denk ik. Je buiten je comfortzone begeven is spannend, maar uiteindelijk erg leerzaam.’ Met een lach voegt hij daaraan toe: ‘dat is pas achteraf een voordeel.’

Als tip geeft Mischa om trainingen samen met een collega te geven, zodat je elkaar kunt aanvullen. En om goed te bedenken welk niveau en welke groepssamenstelling je wilt trainen. ‘Bij het Hoogwaterbeschermingsprogramma hebben wij tot nu toe erg leuke groepen gehad, waarbij deelnemers inhoudelijk veel inbrachten. Maar die wisselwerking is er niet altijd.’

Het gevaar van kennis weggeven

In een vakgebied waarin kennis centraal staat, zijn mensen soms terughoudend in het delen daarvan. Mischa heeft daar geen last van. ‘Als ik de enige ben met de waarheid, wat is het dan nog waard? Ik kan zeggen dat je goud moet kopen, maar als jij niet weet wat goud is, denk je: ik kan het niet eten, ik kan het niet drinken en als ik er naast ga liggen is het niet warm. Wat mensen niet kennen, is ook moeilijk op waarde te schatten. Bij Kodos houden we ons bezig met een goede besteding van maatschappelijk geld. Het gaat ons erom verspilling daarvan tegen te gaan. Of ik daar nu voor zorg of iemand anders.’

Samengevat: 7 redenen om je als trainer in te zetten

1. Je verbreedt je kennis van het werkveld

Cursisten delen hun ervaringen en verbreden zo jouw blik op het werkveld. Je hoort wat er speelt bij verschillende organisaties.

2. Je ontwikkelt je vaardigheden

Als trainer, maar ook als adviseur. Je krijgt tijdens een training direct respons op jouw uitleg. Terwijl dat bij bijvoorbeeld het schrijven van een rapport veel indirecter gebeurt.

3. Je ontwikkelt je vakinhoudelijk

Je denkt na over je vak, bedenkt in je voorbereiding wat essentieel is en je verplaatst je in je cursisten. Je wilt het onderwerp goed in de vingers hebben. En verrassende vragen van cursisten geven jou weer stof tot nadenken.

4. Je kijkt anders naar vanzelfsprekendheden

Het dwingt je om de dingen die je vanzelfsprekend doet, helder op papier te zetten en aan cursisten uit te leggen.

5. Je gaat buiten je comfortzone

Veilig blijven doen wat je al kunt, brengt je vaak niet verder. Daag jezelf uit door op een andere manier met je vak bezig te zijn.

6. Het is een afwisseling van je dagelijkse werk

Je komt op nieuwe plekken, ontmoet nieuwe mensen en hoort nieuwe dingen.

7. Het geeft voldoening

Het is prettig om je kennis te delen en te merken dat cursisten er iets aan hebben.

 

Wil je meer weten over werken bij Kodos? Of over de trainingen die wij kunnen verzorgen? Je kunt ons altijd even bellen (026-3763 415) of mailen (info@kodos.nl). We maken graag een afspraak met je.

 

Vragen?

Mischa KramerSenior adviseur
Kodos